Perearsti nõuandetelefoni teenused on laienenud ja edaspidi saab abi küsida ka veebi teel. Nõuandeliin 1220 pakub Eesti elanikele usaldusväärset tervisenõu ööpäevaringselt ning erinevad suhtlemiskanalid teevad teenuse kasutamise veelgi mugavamaks. Möödunud aastal küsiti tervisenõu 275 000 korral ehk iga päev nõustati keskmiselt 750 inimest.

Perearsti nõuandetelefoni kaudu saab hinnata tervisemure tõsidust  ja tegutsemisjuhised esmaseks abiks, lihtsamate olukordade puhul ka koduseks raviks. “Nõuandeliin osutub eriti vajalikuks ajal, mil oma perearst ei ole kättesaadav. Lisaks kiirele tervisenõu küsimisele saab 1220 kaudu pikendada retsepte või teha Terviseportaali märke töövõimetuslehe avamise kohta,” selgitas Tervisekassa perearstiabiteenuse haldur Anu Valli. Retseptide ja töövõimetuslehtede osas on abi kättesaadav alates reede õhtust kuni pühapäeva õhtuni ning riiklikel pühadel.

Perearsti nõuandetelefonilt saab ööpäevaringselt abi nii eesti kui vene keeles. Käesolevast aastast pikenes ka ingliskeelse nõustamise aeg, mis laienes ajavahemikule 9.00–17.00. „1220 kaudu annavad usaldusväärset tervisenõu üle 30 meediku, kellest suur osa töötab igapäevaselt perearstina, pereõena, kiirabis või EMO-s. Sellest aastast saab isikustatud tervisenõu meilt küsida ka veebivestluse teel,” lisas nõuandetelefoni teenust pakkuva ettevõtte Confido esmatasandi terviseteenuse juhi Diana Timošova.

Isikustatud veebinõustamist saavad kõik soovijad kasutada veebilehe 1220.ee kaudu iga päev kell 8.00– 22.00. Pöördujal tuleb end nõu küsimiseks autentida Mobiil-ID või Smart-ID abil. “Varem pakkusime veebivestluse teel nõustamist vaid vaegkuuljatele, kuid näeme, et selline lahendus pakub teenuse mugavamat kasutamist ka paljudele teistele. Oluline on teada, et veebi kaudu ei osutata anonüümset nõustamist ning pöördumistele vastatakse eesti keeles,” märkis Valli.

Kantar EMORi 2024. aasta lõpus läbi viidud uuringu andmetel on 89% Eesti elanikest teadlikud perearsti nõuandetelefonist ja 38% on sealt tervisealast nõu küsinud. „Kõige rohkem helistatakse nõustajatele siis, kui enda perearst ei ole kättesaadav. Kõnede hulk suureneb alates reede pärastlõunast  ja püsib kõrge kogu nädalavahetuse jooksul. Kui nädala sees on päevas ligi 700 kõnet, siis nädalavahetusel ulatub see kuni tuhande kõneni päevas,“ rääkis Timošova.

Perearsti nõuandetelefoni isikustatud nõustamist kasutati mullu enam kui 10 925 korral. Isikustatud nõustamise käigus küsiti kõige sagedamini ravimiretseptide pikendamist (6290 korral), samuti pöörduti palju vajadusega teha tervise infosüsteemi märge töövõimetuslehe avamise kohta (3756 juhul). Enamlevinud tervisemured, millega nõuandetelefonile pöördutakse, on seotud viirushaiguste ja nende sümptomite leevendamisega. Samuti küsitakse tihti abi krooniliste haiguste ägenemiste, traumade ja pisivigastuste korral. Paljudel on ka tervishoiusüsteemi korraldusega seotud küsimusi.

Koostöös perearstide ja apteekritega täpsustati üle ka nõuandetelefonilt retseptide väljastamise reeglid, mille kohaselt saab vajadusel pikendada varem väljakirjutatud ravimi kordusretsepte reede õhtuti kell 17.00–22.00 ning nädalavahetustel ja riigipühadel 8.00–22.00. Nõuandetelefoni arst või õde ei väljasta retsepte rahustitele, potentsiravimitele, uinutitele, psühhotroopsetele ravimitele, antibiootikumidele, narkootilistele ravimitele või tugevatoimelistele valuvaigistitele.

Perearsti nõuandeliin 1220 on kiire ja turvaline viis tervisenõu küsida näiteks viiruste hooajal ning perearsti töövälisel ajal ja puhkepäevadel. 1220 numbrile helistades kehtib kõneteenusenumbri tavatariif ja hind kujuneb vastavalt helistaja telefonioperaatorile.

Perearsti nõuandetelefon on abiks, kui:

  • Vajad nõu tervisemure korral.
  • Tahad teada, kuhu oma tervisemurega pöörduda.
  • Terviseprobleem tekib väljaspool tööaega, puhkepäevadel või riiklikel pühadel.
  • Viibid väljaspool kodukohta või oled välismaal ega saa oma perearsti poole pöörduda (välismaalt helistades vali +372 634 6630).
  • Soovid suhelda veebivestluse vahendusel, pöördu lehele www.1220.ee iga päev kell 8.00 –22.00
  • Vajad tervisealast nõustamist inglise keeles (vastatakse iga päev kella 9.00–17.00).
  • Vajad isikustatud nõustamist eesti või vene keeles.
  • Vajad ravimiretsepti pikendamist oma perearsti töövälisel ajal. Pane tähele, et retsepte pikendatakse reedel kell 17.00–22.00 ning nädalavahetustel ja riigipühadel kell 8.00–22.00.
  • Soovid teada anda vajadusest avada töövõimetusleht. Nõustaja saab läbi isikustatud nõustamise teha terviseportaali märke haiguslehe avamise vajadusest riiklikel pühadel ja nädalavahetusel ajavahemikus 8.00–22.00.

Tervisekassa
PRESSITEADE
06.03.2025

Päisefoto: allikas: 1220.ee