1. detsembri seisuga oli sõlmitud 1384 tervishoiuteenuseosutaja kohustusliku vastutuskindlustuse ehk patsiendikindlustuse lepingut. Seega 81% tervishoiu asutuste puhul saavad patsiendid juba täna kindlad olla, et kui ravi käigus peaks juhtuma välditav tervisekahju, saab selle eest kindlustuselt taotleda hüvitist.

1. novembril koos jõustunud patsiendikindlustus ja muudatused patsiendiohutuse süsteemis viivad uuele tasemele nii patsientide kui tervishoiutöötajate kaitse tahtmatute eksimuste korral, üldise kultuuri suhtumises tahtmatutesse ravivigadesse ja välditava kahju hüvitamisse patsiendile. Koosmõju mitmetest seadusest, määrustest ja uuest andmekogust on suur muudatus, mis toetab lisaks patsiendi kaitsele ohutumat tervishoidu, välditavate juhtumite ennetamist ning hoiab pikemas perspektiivis tervishoiukulusid kokku.

Terviseameti tervishoiuteenuste osakonna juhataja Külli Friedemanni sõnul olid kiirabidel lepingud õigeaegsel sõlmitud ja haiglavõrgu arengukava haiglatel vaid ühel kindlustusleping tegemata. 426 perearsti nimistust oli detsembri alguseks kindlustuslepinguga 82% kaetud. Hambaravi teenuse, sh ortodontia osutajaid on 540 asutust, nendest 80% on sõlminud kohustusliku vastutuskindlustuse leping.

„Tegevusloa kehtetuks tunnistamine on võimaluste seas kõige viimane järelevalve meede, meie eesmärk on, et seadusest tulenvaid kohustusi täidetakse ja patsiendid on kindlustatud võimaliku ravivea vastu,“ kinnitas Külli Friedemann ja selgitas, et seaduse mõte on, et tervishoiuteenuseid vastutuskindlustuseta asutus ei tohi osutada.

Ka peab seaduse järgi peab tervishoiuteenuse osutaja tegevuskohas olema nähtaval kohal teave, kuhu ja kuidas nõude esitamiseks tuleb pöörduda. Sama kehtib ka asutuse veebilehelehe kohta, kui see on olemas – et patsiendil oleks võimalik soovi korral teabega tutvuda.
Paralleelselt kohustusliku vastutuskindlustusega käivitus patsiendiohutuse andmekogu POHAK. Külli Friedemann tõdes, et sellesse on laekunud andmeid 13 tervishoiuteenuse osutajalt 113 patsiendiohutusjuhtumi kohta. „Palume meeles pidada, et iga patsiendiohutusjuhtum ei ole veel kindlustusjuhtum,“ rõhutas Külli Friedemann.

Sotsiaalministeeriumi tervishoiuvõrgu ekspert Heli Paluste märkis, et tervishoid on kõrge riskitasemega valdkond ja ka hästi korraldatud tervishoiusüsteemis esineb tahtmatuid eksimusi ehk patsiendiohutusjuhtumeid. „Patsiendiohutus tähendab sihipärast tööd selle nimel, et vähendada välditava tervisekahju riski. See hõlmab juhtumite dokumenteerimist, teabe edastamist patsiendiohutuse andmekogusse ning saadud teabe analüüsi, ennetamist ja neist õppimist. See on lahutamatu osa tervishoiu kvaliteedisüsteemist. Kehtima hakanud patsiendikindlustus koos patsiendiohutuse süsteemiga toob patsiendi reaalselt meditsiini keskmesse, vähendades ka välditavate kahjujuhtumite arvu,“ selgitas Heli Paluste.

Tervishoiuteenuse osutajate kohustusliku vastutuskindlustuse seaduse võttis vastu Riigikogu 2022. aastal, see jõustus selle aasta 1. novembril üleminekuperioodiga kuni 1. detsembrini. Selle aja jooksul nägi seadusandja ette kohustuse sõlmida vastuskindlustuse lepingu.

Sotsiaalministeerium
PRESSITEADE
02.12.2024

Päisefoto: Envato Elements. Pilt on illustratiivne.