Blogi

Seljahädad kummitavad paljusid

17.04.2017

Seljavalud on väga levinud probleem ning suur osa füsioterapeutide patsientidest moodustavad just erinevate seljahädadega inimesed. Tihti on seljavalude põhjuseks istuv töö ja sundasendid, aga ka selja nn ära tõstmine.

Liigse istumise tõttu hakkab endast märku andma alaselg, kuhu tekivad valupunktid. Vale istumisasend paneb valutama turja ja kaela. Need valud tekivad kui õlad on ette vajunud ning trapetslihas pinges. Tüüpiliselt kipume sellesse asendisse vajuma siis, kui eriti süvenenult arvutisse vaatame.

Väga valulik haigus on osteokondroos, mille korral tekivad muutused selgroo lülides. Diskid muudavad oma kõrgust, lihased ja sidemed, mis neid paigal hoiavad, hakkavad rippuma, kuna diskid madalduvad. Selgroog muutub ebastabiilsemaks ja selle tulemusena võivad diskid ka välja sopistuda. Haigus on hästi valulik ja võib haarata ükskõik millist selgroo osa.

Seljavalude ennetamisel on võtmesõna liikumine ja lihaste tugevdamine. Ainult ergonoomisel toolil istumisest, isegi kui seda tehakse laitmatus asendis, ei piisa. Suurepärased „seljatrennid“ on pilates, body balance, joogaharjutused. Ka ujumine ja vesiaeroobika teevad ainult head, kuid ujuda tuleb kindlasti õigesti, mitte kaela pinges hoides.

Istuva töö tegija peaks oma selja huvides tegema vähemalt kolm trenni nädalas. Oluline on, et treening oleks vaheldusrikas. Selja seisukohalt oleks istuva töö tegijal väga abiks tööpauside ajal hoopis pikali visata, kuigi, tõsi, kontoris on seda ehk keeruline korraldada. Kindlasti tuleb teha tööpause, vahepeal ringi kõndida, võimelda ja teha venitusharjutusi.

Võimlemise ja liikumisega on võimalik seljahädad ära hoida nii, et nendest ei saa istuva töö kohustuslik kaasaanne. Ka on võimalik võimlemisega seljavaludest lahti saada. Võtmesõnaks on harjutamise järjekindlus ja ka õiged harjutused. Need näitab ette füsioterapeut.

<<Tagasi blogisse