UUDISED

Multivitamiinid ja toidulisandid ei vähenda enamiku lubatud haiguste riski

 

Eesti Rahvusringhääling

 

Pressiteade

01.06.2018

Enamikul multivitamiinidel ei ole tegelikku tervisemõju, kuigi nad ei tee ka kahju. Lihtne soovitus on ikkagi mitmekülgne täisväärtuslik toit, mis on seda kasulikum, kui seda süüa toorena.

Toronto Ülikooli teadlased tegid ülevaateanalüüsi 2012.-2017. aastal ilmunud teadusartiklites, milles vaadati multivitamiinide, D-vitamiini, kaltsiumi ja C-vitamiini mõju organismile levinumates toidulisandites.

Selgus, et need ei tee kasu ega kahju, eriti nende tervisehädade puhul, millele neil arvatakse olevat mõju, näiteks südame ja veresoonkonna haigustele, infarktile, insuldile või ka enneaegsele suremusele.

Enamasti võtavad inimesed toidulisandeid, et kompenseerida vitamiinide ja mineraalainete puudujääki toidus. Samas just toiduga peaksime saama vitamiine ja mineraale, mida meie keha ise ei suuda sünteesida.

Toronto ülikooli teadlase ja uuringu ühe autori David Jenkinsi sõnul tuli teadlastelegi üllatusena, et nendel levinud toidulisanditel on väga väike mõju meie tervisele. Ta rõhutas, et kahju need tervisele ei tee, kuid kasu samuti mitte.

Väikest positiivset mõju südamehaiguste vältimisele täheldasid teadlased siiski B9 vitamiinil ehk foolhappel. Seda soovitatakse sageli naistele, kel on kavas jääda lapseootele või kes juba on rasedad, sest foolhape toetab loote arengut. Foolhape on kehale vajalik olukordades, kus organism peab eluspüsimiseks uusi kvaliteetseid rakke väga palju ja kiiresti juurde kasvatama.

Toidust saab seda samuti, kuid tasub meeles pidada, et kuumutamisel foolhappe hulk toidus väheneb. Seetõttu tasub foolhappe saamiseks toidust süüa seda toitu toorelt. Foolhapet sisaldavad näiteks nisuidud, kaunviljad, paprika, rohelised köögiviljad, salat, petersell aga ka kõik puuviljad ja marjad.

Sellegi uuringu autorid soovitavad inimestele kaht asja:

Suhtuge kriitiliselt toidulisanditesse, eriti multivitamiinidesse, mis lubavad palju, kuid teevad vähe. Toidulisanditele kulutatav raha tasub pigem panna värske, töötlemata ja kvaliteetse toidu peale.
Sööge tooreid juur- ja puuvilju, marju ning pähkleid ja seemneid.

< tagasi Uudised