UUDISED

Kilu teeb silmad ette lõhelegi

 

Postimees

 

Pressiteade

25.02.2018

Eesti traditsioonilised kalaliigid kilu ja räim on toitainete poolest võrdväärsed populaarse lõhega ja rasvhappelise koostise poolest isegi kasulikumad.

Eestlased armastavad süüa punast kala, kuid vabariigi aastapäeva paiku tuleb ikka ja alati menüüsse kilu. Kilu on oma rasvappeliselt koostiselt nii kasulik kala, et seda võiks süüa aasta läbi.

Eesti Konjuktuuriinstituudi 2016. aastal valminud kala ja kalatoodete tarbimise uuringu kohaselt armastavad eestlased enim lõhet, mis oli poolte uuringus osalenute lemmikkala, järgnevad forell, heeringas ja räim. Eelistuste esinelik on seejuures viimased neli aastat sama püsinud.

Kalamajandusosakonna turukorralduse ja kaubanduse büroo peaspetsialist Kristi Ilves kirjutab Maablogis, et Eestis traditsiooniliselt püütavad kalaliigid kilu ja räim on toitaineliste omaduste poolest lõhestki etemad.

Võrreldes loomsete toiduainetega (veiseliha, sealiha) või näiteks piimatoodetest juustuga, on kalas keskmiselt ligi kolm ja pool korda vähem kaloreid, kirjutab blogi Tervislik toitumine. Kalaliha sisaldab lisaks heas vahekorras valke, rasvu, vitamiine ja erinevaid mineraalaineid, mida inimorganism kasutab elundite tööks, normaalse ainevahetuse tagamiseks ja organismi üldiseks arenguks.

Eesti traditsioonilised püütavad kalaliigid kilu ja räim on aga toitaineliste omaduste poolest kalade lipulaevad. Kilus on valku peaaegu samapalju kui lõhes, samas sisaldab kilu eriti väärtuslikke polüküllastamata rasvhappeid – omega-3 ja omega-6 – ligi kaks korda rohkem kui lõhe.

Kõige ehedamal kujul saab värske rannaräime kätte sügisel või kevadel otse rannakaluri paadist. Positiivne lisaks toitainelistele omadustele on ka see, et nende kalaliikide nahk on pehme ja luud väiksed ja pehmed, mistõttu on neist tegelikult kerge valmistada väga erinevaid roogasid.

Eesti kehtivad toitumissoovitused panevad ette süüa kala päevas 2–4 portsjonit ja vähemalt kolm korda nädalas.

Üks portsjon kala olenevalt selle rasvasisaldusest:

50 grammi rasvast kala (heeringas, forell, lõhe)
75 grammi väherasvast kala (räim, tursk, lest, latikas)
30 grammi kalatooteid (suitsutatud, soolatud, konserveeritud)
30 grammi kalaburgerit või kalapulka
40 grammi vürtsikilu

 

< tagasi Uudised